Nieuwe parochiezaal ’t Zaaltje in Steenhuffel bestaat 1 jaar

Afgelopen zondag 10 november 2019 mochten we de eerste verjaardag van onze nieuwe parochiezaal vieren. ’t Zaaltje in de Jozef Van Doorselaerstraat werd die dag vorig jaar feestelijk geopend met onder de aanwezigen heel wat de helpende handen, sponsors en enthousiaste dorpsbewoners. Vanaf de opening bleek al uit de positieve reacties dat het nieuwe Zaaltje zijn verwachtingen zou gaan inlossen. En nu, één jaar later, kunnen we een eerste keer de balans opmaken.

’t Zaaltje is zowat elk weekend verhuurd aan families, en in de week voor vooral aan vaste gebruikers, vooral verenigingen. We krijgen vooral families over de vloer die op zoek zijn naar een gezellige locatie waar ze kunnen doen alsof ze thuis zijn. Veel doopfeesten en babyborrels, speciale verjaardagen, familiereünies of 50-60-jarigen feesten. Daarnaast gaan er ook wekelijks yogalessen door. Ook enkele kookclubs hebben de weg gevonden, zij kunnen gebruik maken van de volledig ingerichte professionele keuken. Veel organisators brengen ook één of meerdere foodtrucks mee, je kent ze wel, de hippe mobiele kookhuisjes die je overal ziet opduiken. Omdat het nieuwe Zaaltje nu meer naar achteren is gebouwd, hebben de gasten hier alle ruimte voor om deze vooraan en dicht bij de keuken op te stellen. Het grote zonneterras met tuin achteraan, en de schuiframen die er op uitgeven zijn dan weer een grote troef gebleken in het voorjaar en zomermaanden. Vele communicantjes hebben er in de afgesloten tuin met schommelboom de tijd van hun leven gehad, al dan niet met bijhorende springkasteel. Zoiets was in het oude zaaltje met de oude Chiro lokalen achteraan niet mogelijk.

Door de sluiting tussen de afbraak en de heropening zijn een aantal verenigingen noodgedwongen uitgeweken naar andere locaties. Een aantal hebben ondertussen de weg teruggevonden voor hun leden- of teerfeesten. Anderen hebben dan weer het gemak ondervonden van een locatie met bediening. Sommige huurders hebben dat probleem opgelost door te kiezen voor een traiteur of cateraar met personeel. De verscheidenheid aan traiteurs die we over de vloer kregen en hun tevredenheid over de infrastructuur is voor ons een bewijs dat echt bijna alles mogelijk is in het nieuwe Zaaltje.

Of we tevreden zijn van onze keuze als parochieploeg van 4 jaar geleden om aan dit project te beginnen? Jazeker. We zijn er in geslaagd om een warme ontmoetingsplek te creëren die mensen dichter blij elkaar brengt. Het was een heel groot werk, maar dankzij al die helpende handen en sponsors zijn we fier op deze aanwinst voor het dorp. De eerste jaren hebben we ook nauwelijks of geen instandhoudingswerken, iets wat in het oude zaaltje de grootste kostenpost was. We zijn er ook in geslaagd om een poestploeg en conciërge te enthousiasmeren. Zij staan ondertussen al een jaar dag in dag uit garant voor een warm welkom voor onze gasten. En dat verdient een grote dankjewel! Het bouwteam achter ’t Zaaltje komt nog regelmatig bij elkaar om de laatste en vaak langst aanslepende details af te werken. En om de reguliere werkjes in te plannen om bijvoorbeeld het terrein verder aan te leggen en te onderhouden. Als je zelf eens een handje wil komen toesteken, laat dan zeker iets weten.

Wil je zelf ’t Zaaltje eens bekijken of huren? Dan vind je alle informatie op www.tzaaltjesteenhuffel.be. Emailen kan ook naar info@parochiesteenhuffel.be.